出典:instagram
in praise of shadows / 影を讃えて
オープンまであと3日
2023 8/12 (土)‐9/17(日)
10:00-17:00 (closed on Tue.)
「Éloge de l’ombre/In Praise of Shadows/影を讃えて)」は、様々な世代や国籍のアーティストが集まって、谷崎潤一郎の著作「陰翳礼讃」(いんえいらいさん)を 基調にした展覧会プロジェクトです。これは1933年に書かれた著作をそのまま再現するのではなく、文学評論と展示の空間を結びつけることが目的です。谷崎の風刺精神は、異なる感性のアプローチを明らかにし、ときには二元論的な考え方に陥ることもあります。この展示では、日本の寺院の内部空間に見られるような「陰翳( かげ)」や有機的な調和の美意識に着目し、それらを西洋的空間概念と照らし合わせながら展示空間について考察していきます。「ホワイトキューブ」から「床の間」に いたるまで、見せるための空間をつくるという行為は、調和や共鳴、または適度な不均衡さ、間の取り方への絶え間ない探求ではないでしょうか。この展覧会は、自民族中心主義を超えて多様な視点を提供しようとしています。殖民地時代の後にある今日の美術館は、自己批判的な姿勢を持つことが重要です。展示される作品は、 光、消滅、消失、瞑想、自己言及、相違、存在論、近代主義、直感、伝統など、さまざまなテーマに触れながら、観客に問いかけます。
Bringing together artists from different generations and nationalities, this exhibition project takes Junichiro Tanizaki’s book as its starting point. More than an adaptation or a transposition of this text from 1933―which considers traditional Japanese culture in comparison to modern Western “ways of living”―into an exhibition, this proposal is a space of interpolation: a meeting point between a literary essay and an exhibition space.
Tanizaki’s caustic spirit indexes certain incongruities and reveals different sensitive approaches, while sometimes falling into a form of Manichaeism. That said, certain aspects, such as lighting and the quest for an organic harmony within temples and other Japanese interiors, can be considered in regard to certain uses of the exhibition.
From the white cube to the Japanese “toko no ma”, the “making” of an exhibition can be a quest for harmony, for assonance, or on the contrary, a search for an imbalance, for the correct distancing. The purpose here is to break down ethnocentrisms in order to reflect on the diversity of curatorial viewpoints and understandings. The museum in the postcolonial era must necessarily propose a form of self-criticism. The exhibited artworks will explore notions such as illumination, evanescence, disappearance, contemplation, self-referentiality, difference, ontology, modernism, intuition and tradition, in a mental landscape where Tanizaki’s book becomes a kind of subliminal script used as a foundation to build the overall poetic scenario
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